Betaalbedrijf Adyen naar beurs
Het Amsterdamse betaalbedrijf Adyen krijgt een notering aan de Amsterdamse beurs. Adyen is sinds haar oprichting in 2006 één van de snelst groeiende fintech bedrijven van Nederland. Als betaalbedrijf is zij de schakel tussen (web)winkels aan de ene kant en banken en creditcardmaatschappijen aan de andere kant. Adyen wikkelt via haar platform miljarden aan online betalingen af voor wereldspelers als Facebook, Uber, Ebay en Netflix. Enkele bekende Nederlandse klanten zijn de Bijenkorf, Marktplaats en Coolblue.
De beursgang is in de eerste plaats bedoeld als ‘uitstapmogelijkheid’ voor zittende aandeelhouders. Zij brengen samen circa 13 procent van de bestaande aandelen naar de beurs, waarop alleen institutionele beleggers mogen inschrijven. Nieuwe aandelen worden er niet uitgegeven.
De beursintroductie heeft een ingetogen karakter, zonder de gebruikelijke ceremoniële gongslag, maar niettemin is de interesse groot. Op de eerste beursdag stijgt de koers van het aandeel van € 240 tot € 455 wat neerkomt op een totale beurswaarde van bijna 14 miljard. Daarmee is het één van de grootste beursgangen sinds jaren in Amsterdam.